Фізичне виховання дітей дошкільного віку

У дошкільному дитинстві закладаються основи здоров'я, виховуються основні риси особистості людини. Сім'я, дошкільні заклади мають створити сприятливі умови для оптимального фізичного розвитку дитини, отримання знань про людський організм, опанування санітарно-гігієнічних навичок. Дитина повинна поступово вчитися бути творцем досконалості свого тіла, здоров'я. Міцне здоров'я є запорукою розвитку дитини в інших особистісних аспектах. На цій особливості наголошує народна мудрість: «У здоровому тілі - здоровий дух», - стверджували в античні часи; «Нема щастя без здоров'я», - гласить українське прислів'я.

Фізичне виховання дітей дошкільного віку - систематичний вплив на організм дитини з метою його морфологічного і функціонального вдосконалення, зміцнення здоров'я, формування рухових навичок і фізичних якостей.

У перші шість-сім років фізичне виховання є основою всебічного розвитку дитини.

Система дошкільних установ має широкі й різноманітні можливості для забезпечення реалізації таких завдань фізичного виховання дошкільників:

- зміцнення здоров'я;

- забезпечення гармонійного розвитку організму;

- розвиток рухових умінь, навичок і фізичних якостей (сили, спритності, витривалості, гнучкості тощо);

- підвищення фізичної та розумової працездатності;

- загартування організму;

- прищеплення культурно-гігієнічних навичок, формування уявлень про здоровий спосіб життя;

- виховання потреби у заняттях фізичною культурою і спортом.

Фізичний розвиток у дошкільному віці є особливо стрімким. З огляду на це фізичне виховання має бути своєчасним, методично правильно організованим.

Фізичний розвиток і фізичне виховання

Фізичне здоров'я є головною умовою духовного і морального здоров'я дитини. У період дошкільного дитинства закладається фундамент здоров'я, формуються життєво необхідні рухові навички, вміння, розвиваються важливі фізичні якості, що свідчить про необхідність правильного фізичного виховання, яке має сприяти оздоровленню і повноцінному розвитку дитини.

Фізичний розвиток - процес зміни морфологічних і функціональних ознак організму, основою якого є біологічні процеси, зумовлені спадковими генетичними факторами, умовами зовнішнього середовища і вихованням.

Показниками фізичного розвитку є:

- антропометричні та біометричні дані: зріст, маса тіла, життєва ємкість легень, об'єм грудної клітки;

- розвиток основних рухів (ходьби, бігу, стрибків, метання, лазіння та ін.);

- рівень фізичних якостей (швидкості, спритності, сили, витривалості, гнучкості);

- рівень показників формування постави (вигинів хребта, відстані між кутами лопаток та ін.).

Ріст і розвиток дитини - не тотожні процеси: ріст - це збільшення розмірів тіла та окремих його частин, а розвиток - диференціювання тканин і органів. Дитина росте і розвивається нерівномірно. В періоди сповільнення темпів росту інтенсивніше відбуваються процеси диференціювання тканин і формоутворення, а в періоди інтенсивного росту дещо сповільнюються темпи розвитку. Однак процеси розвитку і росту взаємопов'язані та неперервні, їх черговість і послідовність значною мірою визначають вікові особливості дітей.

Протягом першого року життя дитини процеси росту переважають над процесами диференціювання. Особливо важливим є період новонародженості (перші 2-2,5 місяці життя), коли організм пристосовується до позаутробних умов існування: встановлюються легеневе дихання, постійний кровообіг, самостійне травлення та інші життєво необхідні процеси. Від того, наскільки швидко відбудеться процес адаптації, залежить ступінь фізіологічної повноцінності та розвитку дитини в наступні періоди. Протягом першого року життя довжина тіла дитини збільшується на 24,3- 25,4 см, маса - на 6950-7300 г, протягом другого року вона виростає відповідно на 10-15 см і 2,5-3 кг. Далі темпи росту стабілізуються: щорічно маса тіла збільшується на 1,5-2 кг, а зріст - на 4-5 см.

У період раннього дитинства швидко розвиваються рухові можливості, координація, зростає м'язова сила. Диференціювання центральної і периферичної нервових систем зумовлює розвиток мовлення, емоцій тощо. У дошкільному віці темпи росту знижуються і відбувається інтенсивний розвиток фізичної сили, спритності рухів. Параметри фізичного росту і розвитку дітей не є незмінними. За останні 20-30 років простежується явище акселерації - прискореного розвитку і збільшення антропометричних показників. Маса новонароджених дітей тепер на 100-133 г більша, а до підліткового віку діти стають на 15-20 см вищими, ніж їхні однолітки 100 років тому. Маса 6-річних дітей збільшилася за останні 75 років на 500 г, зріст - на 1,5 см, а однорічних дітей - відповідно на 1,5-2 кг і на 5 см. На думку вчених, це спричинене різними факторами зовнішнього середовища, зокрема впливом сонячної радіації, електромагнітних коливань, урбанізацією, зміною харчування тощо. Іноді акселерацію пояснюють зміною генетичного коду людей унаслідок шлюбних зв'язків між представниками різних рас і материків.

Людський організм є цілісною біосоціальною системою, що існує в єдності з навколишнім середовищем і регулюється центральною нервовою системою. У процесі фізичного розвитку постійно взаємодіють чинники спадковості та середовища, визначаючи особливості організму. За вченням російських фізіологів Івана Сеченова (1829- 1905) та Івана Павлова (1849-1936), зовнішнє середовище впливає на розвиток вроджених даних організму, регулює його функціональні можливості. Взаємодія чинників спадковості й середовища обумовлює особливості будови тіла, вищої нервової діяльності, здібностей дитини.

Організм може існувати й успішно функціонувати лише тоді, коли перебуває у рівновазі з навколишнім середовищем, під впливом якого йому доводиться змінювати фізіологічні функції, тобто виявляти реактивність.

Реактивність організму - здатність організму змінювати фізіологічні функції під впливом зовнішнього середовища.

У повсякденному житті реактивність організму виявляє себе через своєрідні захисні реакції, які протидіють шкідливим впливам навколишньої дійсності, допомагають йому якнайкраще пристосуватися до зовнішнього середовища.

Дитина приходить у світ з певними вродженими задатками і можливостями, а її повноцінний фізичний і психічний розвиток потребує з перших днів життя виховного впливу, спрямованого на формування особистості в єдності фізичних і психічних проявів. Інтенсивний ріст і розвиток організму дитини дошкільного віку та властива йому висока реактивність вимагають особливих професійних умінь і старань педагогів. Висока пластичність нервової системи дає змогу систематично впливати на організм дитини, розвивати вроджені задатки, створювати необхідні умови для розвитку нових якостей організму.

Фізичний розвиток дитини пов'язаний також із режимом рухової активності, яка є біологічною потребою організму і може бути задоволена в процесі фізичного виховання. Відомий французький лікар XVII ст. Тіссо стверджував, що «рухи за своєю дією можуть замінити будь-які ліки, однак усі лікувальні засоби світу не спроможні замінити дії руху». В дошкільному віці рухова діяльність дитини є одним зі стимулів розвитку всіх функцій організму, вдосконалення резервних можливостей його фізіологічних систем.

Попри швидкий ріст і розвиток, органи і системи дитини дошкільного віку перебувають на стадії становлення і розвитку, а захисні сили організму є тим слабшими, чим менша дитина. Це вимагає постійної уваги до своєчасного розвитку кісткової системи і всього опорно-рухового апарату, формування правильної постави, а також правильного розвитку нервової і серцево-судинної систем, органів дихання. Уміло організована педагогом рухова діяльність є передумовою удосконалення функцій усіх систем, адже, як стверджувала російський гігієніст і педагог Лідія Чулицька (1870-1938), рухи є фундаментом розвитку дитини.

Отже, фізичне виховання сприяє повноцінному фізичному розвитку дитини, підвищенню рівня функціональних та адаптаційних можливостей організму.

Загартовування дітей молодшого шкільного віку

Всі ми знаємо прислів'я: "Якщо хочеш бути здоровим - загартовуйся !? Як зміцнити імунітет дитини, в який період року краще починати загартовування, які процедури найбільш ефективні ... Давайте детально розглянемо ці та інші питання.

Загальний механізм загартовування зводиться до тренувань систем, що регулюють вироблення і віддачу тепла в організмі. При загартовуванні спочатку настає стиск кровоносних судин, внаслідок чого кров переміщається в глубоколежащие тканини, до внутрішніх органів тим самим захищаючи їх від переохолодження. Потім настає зворотна реакція,? судини розширюються і кров притікає до шкіри, зігріває її. Така систематична тренування нервово-судинного апарату і виробляє звичку без проблем переносити впливу холоду і різкі зміни температури.

І якщо ваша дитина схильний до частих простудних захворювань, потрібно починати процедури загартовування. В іншому випадку, ваша дитина буде часто через хворобу пропускати школу, потім наздоганяти однокласників, перевтомлюватися і знову хворіти. Вобщем, потрібно розірвати це замкнене коло.

При загартовуванні потрібно неухильно дотримуватися трьох правил:

  1. Поступовість. Це правило поширюється на всі процедури загартовування. Наприклад, ви вирішили загартувати свою дитину, знижуючи йому температуру води під час купання. При цьому спочатку дитина приймає ванну при звичній для нього температурі води, потім її знижують на один градус. Знову дитина купається вже при зниженій температурі впродовж тижня. Поступово ви знижуєте температуру, настільки вважаєте за потрібне, і наскільки погоджується ваша дитина.
  2. Систематичність. Проводити процедури потрібно постійно, таким чином, ви підтримуєте дитячий організм в потрібному тонусі. Навіть якщо вам здається, що дитина вже стала витривалішими, або вам самим набридло, не припиняйте! процедури загартовування дають хороші результати, що не коли їх проводять від випадку до випадку, а постійно.
  3. Інтенсивність подразнення. Суть цього правила полягає в тому, що чим холодніше вода, тим менше тривала процедура.

Існують і розроблені методики таких процедур загартовування, як обтирання, обливання холодною водою, сон при відкритій кватирці. Починати потрібно з простих процедур і поступово включати інші.

I. Провітрювання. Зі зниженням температури повітря на вулиці не поспішайте закривати кватирки. Таким чином, ви загартовуєтеся самі і привчаєте до цього дитину. Крім того, за рахунок різниці між денною та нічною температурою повітря, ви здійснюєте зволоження повітря у своїх квартирах і будинках. І препятствуете виникненню різного роду алергічних реакцій.

II. Одягайте дитину по сезону. Мається на увазі, що дитина одягається сам, але вибрати одяг йому ще допомагаєте ви.

III. Обтирання. Під час цієї процедури за допомогою мокрого рушника обтирають спочатку верхню половину тулуба дитини (шию, груди, руки, спину), витирають насухо і розтирають сухим рушником до почервоніння, а потім у тій же послідовності? живіт, поперек, ноги. Рухи рук повинні бути спрямовані до серця. Тривалість процедур для дітей цього віку має становити 3-4 хвилини, з розтиранням разом.

Як створити безпечний простір дитини вдома.

  Мета: Розширити знання батьків з питань дотримання безпеки життєдіяльності дітей в домашніх умовах. Познайомити з різними формами профілактичної роботи щодо формування у дошкільників безпечної поведінки з побутовими предметами, приладами. Розвивати у дорослих творчість, уміння знаходити нестандартний підхід до висвітлення життєвих питань. Виховувати відповідальність за безпеку дітей та власну, доброзичливість, небайдужість до інших людей.



Приймаючи від батьків їхній найдорожчий скарб - дитину, працівники дитячого садка мають створити комфортне, безпечне середовище для її розвитку, озброїти малюка необхідними знаннями, вміннями і навичками, і, звісно, заручитись підтримкою родин. Щоб людина почувалася в дорослому житті впевнено, безпечно, їй змалечку треба усвідомити необхідність дотримання правил безпеки за наступними напрямками: - збереження здоров'я та дотримання здорового способу життя; - дотримання безпеки дитини на вулиці; - безпека дитини в природі; - безпека дитини вдома; - безпека в соціумі. Слід відмітити, що педагоги використовують системний підхід до формування у вихованців програмових завдань з безпеки життєдіяльності. А саме: - формування у дитини свідомого розуміння цінності власного життя та здоров'я; - розуміння і сприйняття понять про стихійні явища природи; - розвиток чуття небезпеки щодо вогню й електричного струму; - вміння дотримуватися правил проти пожежної безпеки; - вміння обережно поводитися з ліками, хімічними речовинами; - формування знань про небезпечні для життя людини отруйні рослини; - розвиток умінь надавати першу допомогу собі та іншим людям у разі травми, нещасного випадку; - правильно поводитися у випадках загрози виникнення надзвичайних ситуацій. Важливий чинник ефективності роботи - тісна взаємодія між батьками та педагогами. Батьки мають уважно ставатись до здоров'я своїх дітей; підтримувати їхнє прагнення до самостійності, заохочувати ініціативу; допомагати знаходити вихід з різних життєвих ситуацій; радіти їхнім найменшим успіхам. Запропонувати батькам розділитися на дві команди, вибрати журі. 1 завдання гри. «Народна мудрість про безпеку і здоров'я» Ще з давніх часів люди приділяли значну увагу власній безпеці і безпеці оточуючих, що знайшло відображення у народній мудрості. Пропоную вам пригадати прислів'я і приказки, в яких йдеться про дотримання безпеки.
Журі оцінює виконання 1 завдання командами.
Вхід дітей. 2 завдання «Коли небезпека виникає вдома». Батьки разом з дітьми називають і відшукують картинку - чинники, які можуть стати небезпечними для дитини вдома і вкладають в віконця до безпечного будинку (електричні прилади, хімічні речовини, ліки, термометр, колючі і ріжучі предмети, газові прилади що можуть спричинити пожежу). 3 поетична хвилинка «Електроприлади - наші помічники» Щоб не сталося біди дітей треба вчити дотримуватись правил безпечної поведінки. А легко і швидко їх запам'ятати допоможе цікавий віршик-пам'ятка. Цей віршик допоможе вам в ігровій формі навчити дітей правилам безпечного поводження з електроприладами. Я буду читати вірш, а ви його закінчувати.
Вихователь читає віршик-пам'ятку, а батьки разом з дітьми закінчують його.Віршик-пам'ятка «Електроприлади наші помічники»
Ну, скажіть мені,будь ласка,
навіщо нам електропраска?
Щоб охайно виглядати,
треба одяг прасувати.Щоб не трапилось біди,
треба праску вимкнути!
Кожний прилад електричний
для дитини небезпечний.
Щоб біди вам не зазнати,
без дорослих - не вмикати!
Телевізор кольоровий
теж продовжив цю розмову:
- Невеличкий мій екран
в дім приносить радість вам.
Різні тут є передачі :
для дорослих і малечі.
Дітям слід запам'ятати -
без дорослих не вмикати! Дядько Струм живе в розетці,
буде з вами він свариться!
Щось в квартирі зашуміло -
пилосос узявсь за діло.
Він у домі залюбки
вичищає килимки,
Та малечі слід вже знати,
що самому не вмикати!
Хочеш їсти - не біда:
допоможе газова плита.
Запалив сірник - і вмить
їжа вариться, кипить.
Але треба пам'ятати,
що не можна з газом грати!
Бо як вогник спалахне,
то згорить в квартирі все!
Кип'ятильник увімкни -
скип'ятить тобі води,
чи на каву, чи на чай.
Та одне лиш пам'ятай:
без дорослих - не вмикай!
Бо він може спалахнути,
і пожежі не минути!
Вивчіть правила безпечні, Будьте завжди обережні.
Знає хай дитина кожна:
Гратися з вогнем не можна!
4 вправа. «Знайди вихід зі складної ситуації»
- У разі виникнення нещасного випадку, ми, дорослі, не маємо права розгубитись і повинні вміти надавати першу долікарську допомогу і ми перевіримо свої знання. А оцінювати правильність відповідей буде лікар-педіатр Доценко Інна Вікторівна.
- Шановні батьки, подумайте кілька хвилин і дайте відповідь, які будуть ваші дії або перша долікарська допомога якщо станеться наступне:
- в разі отруєння ліками або миючими засобами; - попадання сторонніх предметів в організм; - кровотеча з носа; - кровотеча; - опік; - ураження електричним струмом; - отруєння газом. Але спочатку послухаємо відповіді дітей.5 вправа. Творче завдання «Що корисно для здоров'я, а що - ні» Учасникам першої команди пропонується вибрати всі картинки, які, на їх думку приносять користь здоров'ю дитині, а учасникам другої команди - всі шкідливі чинники, і створити колажі. Підсумок. Журі визначає переможців гри. На згадку про зустріч кожний учасник отримує пам'ятку і висловити свої враження від участі у заході. - Чи збагатили свої знання з проблемного питання? Що корисного дізнались?
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати